fredag 4 januari 2013

Äventyr och pyssel!

Idag har vi varit på Innovatum med barnen, deras farmor och farbror och en kompis med två barn. Det var så himla roligt! Barnen gillar verkligen de öppna ytorna att springa på, de roliga experimenten, att bygga med de stora klossarna och allt som finns på det spännande stället! Vid ett tillfälle började vår tvååring följa efter ett annat barn, kanske 6-7 år gammalt. Jag gick efter dem för att se hur det gick. De gick runt ett hörn, och jag kunde inte se dem på en stund och när jag väl såg dem igen satt de på golvet tillsammans med två andra barn ungefär i 6-7 årsåldern och skrattade som tokiga! Det var helt underbart att se! Jag tycker att det är sällan det fungerar så bra med andra barn, men här gick det verkligen över all förväntan! De större barnen var så snälla och omtänksamma mot vår tvååring. Sedan kom treåringen och ville vara med, fast lite på avstånd och det fick hon. Så kom ettåringen och de två andra barnen som var med, och alla var liksom självklart välkomna in i den nya gemenskapen! Det värmde verkligen i hjärtat att se! De lekte ett bra tag, alla var glada och hade roligt. När vi sedan var tvungna att dra oss hemåt sa jag till de tre barnen att det var väldigt roligt att träffa dem, de svarade detsamma och sedan sa vi hejdå. Efteråt kom jag på att jag borde ha frågat om deras föräldrar var där, så att jag kunde sagt till dem vilka fina barn de har! Tänk vad roligt att få höra en främling berätta hur omtänksamma och vänliga barn man har, då skulle man ju bli stolt! Men men, nästa gång ska jag försöka komma ihåg det! Jag är jätteglad över denna erfarenhet! Oftast när vi träffar andra barn är det så hetsigt och bråkigt om alla leksaker på öppna förskolan eller var det nu är. Det här var en ljuvlig erfarenhet och jag tänker försöka ha den överst så att jag minns den före de andra halvkassa och kassa erfarenheter jag samlat på mig.

Barnen sov hela vägen hem, de minsta vaknade när vi kom hem men var lite trötta fortfarande. Jag tog fram vattenfärger, penslar och papper till dem och tänkte att vi skulle pyssla lite tillsammans! Det var första gången minstingen fick greja med vattenfärg, och det användes inte på det konventionella sättet skulle man kunna säga. Jag googlade fingerfärg lite snabbt, och kom in på detta inlägg hos underbaraclara , och det var ju hur lätt som helst att fixa egen fingerfärg! Tyvärr hade vi ingen karamellfärg hemma, så jag fick springa över till mina föräldrar och låna några droppar och när jag kom tillbaka hade de helt tröttnat på färgerna båda två. Så det sparar jag till en annan dag när de är pysselsugna igen! Jag är lite orolig för hur hårt färgen kommer sätta sig där de kletar den, men det får vara som det är bara de har roligt! Nu ska jag göra en enkel vetedeg till äldsta som just vaknade, så hon får baka lite! Hoppas att ni har en pysslig och rolig dag ni med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar