måndag 14 januari 2013

Hemma eller förskola?

Barn ska gå förskola. Varför? Jo för att där lär de sig så mycket, och de träffar andra barn. För det första så tror jag inte en sekund på att barn behöver umgås med jämnåriga fem timmar om dagen fem dagar i veckan (lågt räknat i jämförelse med hur mycket många barn går förskola t.o.m). Jag tror att barn behöver spendera sin tid tillsammans med närstående vuxna för att utvecklas på ett tryggt och vettigt sätt. För det andra så undrar jag vad det är de lär sig på förskolan som de inte kan lära sig hemma? Jag tror också att man fäster för mycket tonvikt vid ordet "hemma". Att mina barn är hemma istället för på förskolan innebär inte att de är inne i lägenheten dygnet runt. Det innebär att vi utgår från vårt hem. Barnen är med oss i det vi gör. Vi går och handlar, vi hälsar på mormor och morfar, vi byter till vinterdäck. Alla dessa saker lär de sig av. Jag tycker inte att en treåring behöver lära sig en massa saker. Jag tror att en treåring vill lära sig vissa saker, och andra inte. Min treåring t.ex har genom sin egen nyfikenhet lärt sig att skriva sitt namn, hon känner igen sina syskons namn (skrivna alltså), hon kan alla siffror och hon kan räkna till femton. Hon kan ungefär två tredjedelar av alla bokstäver i alfabetet. Hon har lärt sig detta för att hon ville lära sig det. Hon var intresserad, och i den stunden var jag där och hjälpte henne. Andra barn träffar hon minst varannan dag, egentligen tror jag att det är för mycket för jag märker hur stressad hon blir av det, men vi gör så i nuläget. Vad missar hon? Enligt en bekant missar hon mycket som man bara inte kan göra hemma! Som vadå undrar jag, och svaret blir: gå på teater, måla med fingerfärg, sjunga tillsammans... Mjo... Jag tror nog att vi kan klara det utan förskola faktiskt!

Förskola kan säkert vara bra! Det tror jag verkligen, att det finns förskolor som är bra med engagerade pedagoger och trevlig stämning. Men att det finns förskolor som är bra och barn som trivs på förskolan och utvecklas fint där betyder INTE att barn som inte går förskola missar allt det där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar