tisdag 15 januari 2013

Istället för att tävla!

Det är lätt hänt att man bråkar när man är trötta trebarnsföräldrar. Det är lätt hänt att man går in i en slags tävling om vem som egentligen gjort mest, vem som är tröttast och vem som är skyldig vem vad. -Jag har ju bytt tre bajsblöjor, diskat och plockat in tvätt! -Men jag har ju lagat maten, plockat in disken och dammsugit hela lägenheten! Sådana samtal utspelar sig ganska ofta hemma hos oss. Jag vill gärna att det ska vara mest synd om mig, så att jag kan få ta det lugnt. Och skulle jag förlora tävlingen så kan jag ju alltid påpeka vem som födde barnen. Kickass argument! 

Problemet är att vi alltid är lika trötta båda två, livet tar energi! Vi har tre ganska små barn och det är mycket att göra bara för att få vardagen att gå ihop, vi måste göra saker båda två hela tiden och ändå blir vi aldrig klara! Sedan vill man ju leva också, inte bara överleva. Och dessa tävlingar som vi har regelbundet gör det inte bättre precis, de bara stjäl ännu mer energi och gör oss tröttare och surare än vi var innan. Så, nu har vi ganska nyligen bestämt oss för att göra tvärtom! Istället för att hela tiden påpeka hur jobbigt vi har det, hur mycket JAG gjort och hur lite DU gjort, så ska vi lyfta varandra när vi upplever att den andra gjort bra saker! Så istället för -Kan inte du diska, jag har ju bytt hundra blöjor och fött tre av våra tre barn! så ska jag säga -Vilken god mat du lagat älskling, och skönt att du plockade in disken! Det tror jag kommer stärka vår relation, ge oss mer energi och göra livet mycket roligare!

4 kommentarer:

  1. Det låter som en toppenstrategi! Det får mig att tänka på Mamma Mu som sa åt kråkan då denne klagade över hur smutsigt det var trots hennes vårstädning. "Men Kråkan, du ser ju bara vad jag inte har gjort. Titta på vad jag _har_ gjort istället!" Sunt, tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klok kossa =) Ger så mycket mer energi åt alla inblandade =)

      Radera
  2. Sådär gör vi, försöker visa uppskattning och tacka för vad den andre gjort, även om det är "struntsaker".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det de små "struntsakerna" som är viktigast.

      Radera